QR koden behøver ikke længere en flad og lige overflade

3d

I denne måned kan man på 2D Code læse om en helt ny måde at tænke QR koder og placering på. Gæsteskribenten Patrick Scheibe forklarer her hvordan man håndterer QR koder og lykkes med at placere dem, selv om man ikke har en helt lige overflade.

Her på bloggen har vi længe og flere gange nævnt, at det er vigtigt, at man placerer sin QR kode på en så lige overflade som muligt, så den ikke bliver forvrænget og dermed ikke kan scannes mere. Dette problem har mr. Scheibe nu fundet en løsning på, og her på bloggen har vi valgt at forklare konceptet, så de, der ikke er så hårde ud i det engelske sprog, også får glæde af idéen.

Når du ikke kan se QR koden fra fronten

Det er ikke altid at det sted der ville være mest logisk at placere en QR kode er en genstand med en lige overflade. Specielt hvis det er nogle varer du skal printe QR koden på, er det tvivlsomt at der overflade er specielt QR kode tilpassede. Forklaringen på en løsning indledes her med et simpelt eksempel:

Flade uden QR kode, deminstration, 3D scene

Billedet er lånt fra bloggen 2D Code.

På billedet vises en glat og flad overflade set fra et skævt punkt, som vi ville kalde et kvadrat. Havde det været lige og i front havde man kun set en firkant i 2D, men de ikke lige lange streger, som billedet er tegnet med, snyder vores hjerne til at tro at det er et kvadrat i 3D dimensioner.

Hvis du indsætter en QR kode på bunden af dette format, som vist på billedet nedenfor, kan man snydes til at tro, at du sandsynligvis ikke vil kunne scanne den, fordi vores fornuft fortæller os at vi ser QR koden fra det forkerte perspektiv, altså en forkert vinkel. Derfor ville du skulle se den ovenfra for at kunne scanne QR koden tror du.

3D scene med 2d QR kode

Billedet er lånt fra bloggen 2D Code.

Dog, når du kigger nærmere efter, bliver du opmærksom på at denne 2D-barcode er trykt på skærmen med front mod dig, og du har derfor det perfekte udsyn lige her hvor du sidder og ser på den. Dét det gælder om nu er at gøre 3D i den virkelige verden modtagelige over for 2D koderne. Netop at lave et billede i 2D og tilføje det en 3D-scene kaldes perspektiv projektion. Det der sker, er at hvert 3D-punkt i scenen får et 2D-punkt på vores skærm. Skærmen er flad – altså 2D – og derfor er der sat punkter der, når man forbinder dem, skaber denne omtalte 3D-scene.

Udklippet 2D barcodeHvis vi prøver at vende processen, altså at beregne 3D-punkter ud fra 2D-punkter, i stedet for omvendt, er det muligt at skabe en kode der kan scannes fx fra siden. Prøv at forestille dig en QR kode på et blankt stykke papir, hvor de sorte felter er klippet ud, så der er hul igennem. Hvis du stiller papiret med den udklippede QR kode op på2D QR kode med lys, illustation højkant, ligger et stykke blankt papir bag det og lader en lampe lyse igennem det, så vil der komme en forvrænget og lidt større QR kode af lys på det blanke stykke papir. Tegner du lys-felterne op på det blanke stykke papir, og kigger på papiret fra den vinkel hvor den udklippede QR 2D code holdes mod lampelys kode var placeret, så vil det se ud som om at QR koden, der er blevet tegnet på papiret, hæver sig fra papiret og bliver til et 2D-print i en 3D-scene. Det vil sige, at det der sker, er at vi følger de sorte pixels i en QR kode indtil de rammer en genstand.

QR koder på buede overflader

Prøver vi i stedet at forestille os at det ikke er en flad overflade som QR koden printes på, men fx noget buet, så kan vi igen prøve at sætte den udklippede QR kode foran genstanden, lyse igennem den, og se at lyset så vil bøje sig rundt om den. Se billederne nedenfor for at se hvordan QR koden så vil komme til at se ud.

QR kode illustration, set forvrænget og i 2D i 3D scene

Billederne er lånt af bloggen 2D code.

QR kode i kop illustation på 2D kode

Billeder er lånt fra bloggen 2D Code.

Det er selvfølgeligt langt mere nøjagtigt og hurtigere at klare den slags forstrækning af en QR kode på computeren end at klippe en QR kode ud og sidde og tegne lysfelterne af. Men forklaringen gav forhåbentligt en idé om hvordan det fungerer.

QR kode på bog, der ligger skråt. 2D kode i 3D rum

Billede lånt fra bloggen 2D Code.

Dette indlæg blev udgivet i QR Koder og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.



Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>